Details
Studiedag ook online te volgen
Bij voldoende aanmeldingen (10) is deze studiedag op 22 september de gehele dag online te volgen via een livestream.Algemeen
Vr 22 september 2023
09.15-17.00
Carlton President
Floraweg 25
3542 DX Utrecht
Tarieven
- Tarief 1e 30 deelnemers
- € 359
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 359
- Online tarief
- € 300
Over dit congres
Steeds meer kinderen en jongeren komen terecht bij de GGZ met klachten als angst, somberheid, gedragsproblemen, psychosomatische klachten, psychotische stoornissen en verslavingsproblematiek. Onderliggend aan deze klachten bestaan vaak verstoringen in het zelfbeeld: ze hebben weinig beeld van zichzelf, of vinden zichzelf minder waard, denken dat ze er niet bij horen of gaan buiten (eigen) grenzen om erbij te horen.
Zelfbeeld als transdiagnostische factor
Zo bekeken zijn verstoring in het zelfbeeld een transdiagnostische factor, namelijk cognitieve en/of gedragsmatige processen die bijdragen aan het voortduren van de symptomen en het disfunctioneren dwars door verschillende diagnostische groepen heen.
Het kan daarom effectiever zijn om het behandelaanbod meer gedifferentieerd te richten op deze onderliggende problematiek in plaats van op de symptomen,. Door het behandelaanbod mede te richten op de verstoringen van zelfbeeld kunnen onderhoudende (risico)factoren die ermee samenhangen worden aangepakt, zoals de invloed van ouders, school, peergroep en social media.
Hoe ga je nu transdiagnostisch te werk? Wat komt erbij kijken?
Tijdens dit congres gaan we in op de ontwikkeling en determinanten van verstoringen in zelfbeeld bij kinderen en jeugdigen en op manieren hoe je als behandelaar door transdiagnostisch te werken, de onderliggende problematiek effectief kunt behandelen.
Deze dag leer je:
- Wat een zelfbeeld/identiteit is
- De multipele facetten van het zelfbeeld in ontwikkelingsperspectief
- Wanneer en hoe je de behandeling op transdiagnostische factoren richt als verstoring in zelfbeeld bij aanwezigheid van psychiatrische symptomen of stoornissen
- Wat de invloed is van de omgeving (ouders, school, peergroep op zelfbeeld van hun kind)
- Wat de ontwikkeling van zelfbeeld is
- Wat de invloed van social media is
- Welke therapeutische interventies er zijn om sterker en realistisch zelfbeeld te ontwikkelen: leren omgaan met de sterke en zwakke kanten van jezelf
Waarom deelnemen aan dit congres?
Dit congres helpt behandelaren in de geestelijke gezondheidszorg om cliënten met een laag zelfbeeld effectief verder te helpen.

Praktisch
Tarieven fysiek
Je kunt op 22 september 2023 live op locatie deelnemen aan de studiedag in het Carlton President in Utrecht.
- €399 | Regulier tarief
- €359 | Tarief 1e 30 deelnemers
- €359 | Abonnee tarief *
- €899 | Commercieel tarief
*Voor abonnees GZ-Psychologie en Kind & Adolescent Praktijk
Alle tarieven zijn btw-vrij. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
Voor wie?
Het congres is primair bedoeld voor hulpverleners die in hun werk in te maken hebben met mensen met negatief zelfbeeld en hun familie.
Daarbij valt te denken aan basispsycholoog, eerstelijnspsychologen, jeugdzorgwerkers, (ortho-)pedagogen, gedragstherapeut, (GZ-)psychologen, gezinsbegeleiders, cliëntbegeleiders, gezinshuisouders, jeugdcoach, POH-GGZ-en, (klinisch) psychologen, (school-)maatschappelijk werkers, psychiaters, (psycho)therapeuten, gedragswetenschappers, ambulant begeleiders, coach/begeleider, vrijgevestigd systeemtherapeut, cognitief gedragstherapeut, poh ggz.
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd bij FGzPt, NIP, NVO/NIP, NVvP, Registerplein, SKJ, V&V, VSR.
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar henriette.boven@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Programma
Een kind wordt niet met een zelfbeeld geboren, dat is iets wat je gedurende je leven opbouwt. In zijn presentatie neemt ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont ons mee op een zoektocht naar de geboorte van ons zelfbeeld, de werkzame bestanddelen ervan en hoe het ons gedrag uiteindelijk mede bepaalt.
Een negatief of onrealistisch geflatteerd zelfbeeld kan een causale rol spelen bij het ontstaan van psychische problemen. Het kan de self efficacy ondermijnen waardoor onvoldoende wordt geïnvesteerd in het onder de knie krijgen van vaardigheden. Het maakt ook kwetsbaar voor normatieve verwachtingen die intuïtief haalbaar lijken maar worden ondermijnd door een gebrek aan zelfvertrouwen. Wanneer de teleurstelling van sleutelfiguren geïnternaliseerd wordt, leidt dit tot een zichzelf versterkend proces. Ook een vermijdende coping stijl kan de negatieve spiraal versterken. Vanuit een verklarende analyse met behulp van het zeven factorenmodel kunnen opties worden verkregen om hier positieve verandering in aan te brengen.
In de adolescentie wordt het ik gevormd: de adolescent krijgt een duidelijke persoonlijkheid en de persoonlijke identiteit wordt gevormd. Maar dat geldt niet voor alle jongeren in dezelfde mate. Deze lezing wordt systematisch ingegaan op de ontwikkeling en ook op de problematische ontwikkeling.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Wat adolescentie is
- Hoe de ontwikkeling van identiteit en persoonlijkheid verloopt
- Hoe de problematische ontwikkeling eruit ziet
In deze lezing zal Marije uitleggen wat de werkzame mechanismes zijn van Werken aan je zelfbeeld (COMET), waarbij dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt toegelicht. Middels een korte oefening zullen de deelnemers zelf ervaren hoe deze mechanismes van invloed kunnen zijn op je eigen gevoel.
Ook jongeren met mentale problemen zitten graag online en delen lief en leed op de socials. Ze vinden er herkenning, troost en steun, maar kunnen ook verstrikt raken in sombere gedachten. Het is dus niet zonder risico’s. Tijdens deze lezing krijg je concrete voorbeelden te zien op welke wijze kwetsbare jongeren elkaar beïnvloeden op social media, wat de impact hiervan kan zijn en hoe je hierover met ze in gesprek kunt gaan.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Op welke platformen zijn jongeren actief en hoe tonen ze daar hun gevoelens?
- Welke rol spelen online media in het versterken van negatief zelfbeeld en beschadigende gedachten?
- Integreren social media in je werk: hoe voer je hier het gesprek over met jongeren met mentale problemen?
Zelfbeeld is een belangrijke uitkomst van onderzoek naar effecten van medische behandeling van gender dysforie. Welke rol speelt zelfbeeld bij genderidentiteit? Wat weten we over de rol van zelfbeeld bij de ontwikkeling van genderidentiteit? In deze lezing zal de complexe dynamiek tussen beide concepten centraal staan en in ontwikkelingspsychologisch worden besproken. Dat zal deelnemers in staat stellen deze concepten in de klinische praktijk beter te onderscheiden.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- De rol van zelfbeeld bij genderidentiteit
- De relatie tussen zelfbeeld, gender bevestigende behandeling en mentale gezondheid
- Onderscheid tussen zelfbeeld, lichaamsbeeld en genderidentiteit
Sprekers
Steven Pont
Wim Meeus
Chris Verhaak
Marca Geeraets
Klaartje Schüngel
Marije Kuin
Harrie van Leeuwen
Contact
Interessant voor jou
Boeken met 20% korting
Deelnemers aan de Studiedag Behandeling zelfbeeld als transdiagnostische factor ontvangen 20% korting op de boeken:
- Zelfbeeldtraining voor kinderen en adolescenten (Marije Kuin)
- Werken aan je zelfbeeld (Marije Kuin)
Gebruik de code Kuin20 bij de bestelling van de boeken in de BSL shop.